Piaţa de retail. Ce schimbări aduce pandemia de coronavirus în piaţa de retail? Retailerii din întreaga lume se confruntă cu efecte negative pe fondul crizei generate de pandemia de coronavirus. Comercianții au înregistrat scăderi abrupte ale vânzărilor, în contextul închiderii magazinelor şi, după aceea, prudenţei consumatorilor. Cu toate acestea, cheltuielile par să intre în trend ascendent. Recuperarea va fi însă una lentă şi va depinde de subsectoarele pieţei de retail.

Trebuie menţionat şi faptul că o parte din pierderile din retail au fost recuperate prin creşterea importantă raportată pe segmentul online.

Piaţa de retail online din România, creştere spectaculoasă

În România, în primele luni ale anului 2020, vânzările totale din retail au înregistrat o scădere, per ansamblu, de 19% față de aceeași perioadă a anului precedent. Aceste scăderi au fost vizibile încă din martie, în special pe categorii de produse cum sunt textilele, bunurile electronice și mobila sau cărțile. În același timp, a fost vizibilă și orientarea multor consumatori către e-commerce.

Vânzările online de produse fizice cu amănuntul au înregistrat creșteri semnificative, iar la finele lui 2020 vor fi cu 28% mai mari decât în 2019. Valoarea acestora se va situa la aproape 5,5 miliarde de euro, conform estimărilor companiei de consultanță în management Horváth & Partners, realizate pe baza propriilor observații din piață, cât și a statisticilor Eurostat și GPeC.

Piaţa de retail. Vânzările online de produse fizice cu amănuntul au înregistrat creșteri semnificative

În plus, vânzările online își vor continua creșterea și în 2021, când vor atinge o valoare de 6,5 miliarde euro. Nivelul va fi cu 18% mai ridicat decât în 2020.

Ce schimbări vor apărea pe piaţa de retail?

Totuşi, specialiştii în domeniul retail spun că această pandemie va aduce o serie de schimbări majore în piaţă. Vă prezentăm în rândurile următoare principalele tendințe.

Piaţa de retail. Diversificarea lanţului de aprovizionare

De la aderarea la Organizația Mondială a Comerțului în anul 2001, China și-a crescut an de an rolul pe scena mondială a comerţului. Producția economică anuală a Chinei a avansat de peste șapte ori în tot acest timp, ajungând la 14,3 trilioane de dolari în 2019, potrivit Euromonitor International. Acum, China este cel mai mare exportator și este responsabil pentru o treime din producția globală de bunuri.

Pandemia de coronavirus a dus la închiderea fabricilor din China, fapt care a determinat o ruptură în lanțurile de aprovizionare. Această situaţie a scos în evidenţă dependența lumii de China, demonstrând aşadar necesitatea unei diversificări mai mari în ceea ce priveşte lanţurile de aprovizionare.

Pandemia de coronavirus a scos în evidenţă dependența lumii de China, demonstrând aşadar necesitatea unei diversificări mai mari în ceea ce priveşte lanţurile de aprovizionare

Piaţa de retail. Accelerarea comerțului electronic

Una dintre cele mai profunde schimbări de comportament din sectorul retailului este reprezentată de trecerea la comerțul digital. Începând cu 2019, 13% din bunuri au fost cumpărate online la nivel global, în creștere față de 6% în 2014, potrivit Euromonitor International. Pandemia de COVID-19 va accelera această tendinţă, întrucât multe persoane au experimentat de-abia acum comerţul online şi se pare că acesta este pe placul lor.

Multe persoane au experimentat comerţul online de-abia acum şi se pare că acesta este pe placul lor

Piaţa de retail. Creşterea plăţilor contactless

Având în vedere problemele legate de transmiterea COVID-19, consumatorii preferă plăţile cu cardul contactless sau pe mobil.

Datele arată că avansul pe acest segment este impresionant. Mastercard a anunţat că 75% din tranzacțiile sale în Europa sunt contactless. În plus, compania a decis să ridice limita de plăţi contactless în ţările europene, pentru a nu mai fi nevoie ca oamenii să introducă PIN-ul şi astfel să atingă POS-urile.

Mastercard a anunţat că 75% din tranzacțiile sale în Europa sunt contactless

Piaţa de retail. Regândirea magazinelor fizice

În contextul în care magazinele fizice puneau un mare accent pe interacţiunea personală, distanţarea socială va determina mulţi retaileri să regândească această strategie.

În plus, creşterea comerţului online va face oamenii să vină din ce în ce mai rar în magazinele fizice. Motivul este următorul: riscurile de infectare cu coronavirus vor fi în continuare mari. Prin urmare, strategia de dezvoltarea a magazinelor fizice va fi complet regândită, urmând să fie analizată foarte atent profitabilitatea acestora. În plus, dacă unele magazine se dovedesc neprofitabile, acestea vor fi, cu singuranţă, închise.

Strategia de extindere a magazinelor fizice va fi complet regândită în întreaga lume, urmând să fie analizată foarte atent profitabilitatea acestora

Piaţa de retail. Marii retaileri online vor deveni şi mai mari

La finele anului 2019, Amazon şi Alibaba controlau o treime din piaţa mondială a comerţului online. Închiderea magazinelor în timpul stării de urgenţă nu a făcut decât ca aceste companii să ajungă să deţină o cotă de piaţă şi mai mare.

Compania Amazon, de exemplu, a angajat în această perioadă 175.000 de noi salariaţi. În acelaşi timp, cheltuielile consumatorilor pe site-ul companiei au crescut cu 35%.

Prin urmare, aceşti giganţi ai retailului mondial vor ieși din pandemie și mai puternici.

Compania Amazon a angajat în ultimele luni 175.000 de noi salariaţi, în timp ce cheltuielile consumatorilor pe site-ul companiei au crescut cu 35%

Aşadar, piaţa de retail din întreaga lume va trece în următorii ani printr-o serie de schimbări semnificative şi fără precedent, iar noile comportamente de consum formate pe perioada pandemiei vor deveni obiceiuri pentru o mare parte din populaţia lumii.

Citește și Strategia de marketing a unei firme. Elemente care fac diferența

 

 

 

Articolul Piaţa de retail, sub semnul schimbării apare prima dată în Jurnalul de Afaceri.